با سامانه تاک یا سامانه تایید اسناد کنسولی چقدر آشنایی دارید؟ اگر می خواهید در مورد سامانه تاک بیشتر بدانید این مقاله آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی سامانه تاک و همچنین آموزش راهنمای ثبت نام در سامانه تاک یا سامانه تایید اسناد کنسولی می پردازیم.

سامانه تاک یا سامانه تایید اسناد کنسولی چیست؟

سامانه تاک یا سامانه تایید اسناد کنسولی که تا حدودی شبیه سامانه ی ثبت الکترونیک اسناد است ، امکان تنظیم انواع وکالتنامه و تصدیق امضاء و تشکیل و تکمیل پرونده ی دانشجویی و تایید مدارک پزشکی و دانشجویی و مدارک فارغ التحصیلی و خدمات خرید خدمت نظام وظیفه را برای هموطنان خارج از کشور فراهم نموده است .

جالب اینکه نمونه چندین نوع وکالت بعنوان پیش فرض ” با قابلیت ویرایش” در سامانه طراحی شده است و یک “فرم سفید وکالتنامه” نیز وجود دارد .

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که ارباب رجوع نمونه ی وکالتی را برای خارج از کشور بخواهد . این یکی از متعدد سرویس های رایگانی است که در کنار ِ مشاوره و راهنمایی توسط سردفتر به ارباب رجوع داده می شود .

آشنایی با “سامانه تاک” و اشراف به قابلیت هایی که دارد ، می تواند مراجعین دفترخانه را به سمت مسیر کوتاه و درست و مؤثر هدایت کند .

به این منظور و با ذکر آدرس ، اطلاعات مختصری نیز به همکاران ارائه شده است تا چنانچه مایل باشند ، نمونه ی وکالتنامه ها را بخوانند و در موارد لزوم ایده ی بهتری به ارباب رجوع بدهند .

در خاتمه نمونه ی کامل شده ی وکالتنامه که دارای کد رهگیری می باشد و علاوه بر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در وزارت امور خارجه نیز قابل پیگیری است ، ارائه شده است .

نکته ی قابل ذکر اینکه در کشورهایی که جمهوری اسلامی ایران ، سفارت خانه و دفتر نمایندگی ندارد (مانند کانادا) ، متقاضی پس از طی مراحل بالا و تکمیل فرم و صدور کد رهگیری ، نسخه ی PDF آن را تهیه نموده ، پس از امضاء همراه با تصویر مدارک خود ، به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران ، پست می کند . دفتر حفاظت منافع پس از تکمیل فرآیند و تأیید امضای متقاضی ، آن را به آدرس اعلامی مسترد می نماید .

راهنمای ثبت نام در سامانه تاک

برای کار با این سامانه فقط از طریق کامپیوتر و از مرورگر Google Chrome استفاده نمایید.

در غیر اینصورت، بروز اشکال در اطلاعات و مدارک به عهده کاربر می باشد.

در صورت فراموشی کلمه عبور بعد از کلیک بر روی آیکن ورود به سامانه و وارد کردن نام کاربری خود ( کد ملی بدون خط تیره و فاصله ) بر روی فراموشی کلمه عبور کلیک کنید تا لینک تغییر کلمه عبور برای شما ارسال شود. سپس وارد ایمیل شده و بر روی لینک ارسالی کلیک نمایید تا به صفحه لاگین(Login) سامانه تاک هدایت شده و کلمه عبور جدید به ایمیل شما ارسال شود. آنگاه مجددا ایمیل را بررسی و کلمه عبور را دریافت نمایید.

  • اگر آدرس ایمیلی را که در هنگام ثبت نام در سامانه وارد کرده اید یا کلمه عبور آن را فراموش کرده اید  جهت تغییر ایمیل در سامانه مراتب را صرفا باید از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه در آن کشور پیگیری نمایید. ( به بخش کنسولی نمایندگی ها این امکان و دسترسی داده شده است )
  • در صورتی که کلمه عبور را می دانید و وارد سامانه می شوید، برای تغییر ایمیل خود می توانید از گزینه ویرایش اطلاعات فردی استفاده کنید.
  • با توجه به اطلاع رسانی به  کاربر از طریق ایمیل، حتما آدرس ایمیلی را که به آن دسترسی دارید وارد سامانه نمایید.
  • در هنگام ثبت درخواستها در متن ارسالی از ورود یک بار یا بیشتر علامت های ( – ) و ( ‘ ) خودداری کنید.
  • حجم فایل برای آپلود کردن در سامانه تاک باید حداکثر ۳۰۰ کیلوبایت بوده و از فرمت  jpg یا jpeg  باشد. نام این فایل ها نباید فارسی باشد و از کارکتر و فاصله نیز استفاده ننمایید.
  • اگر کد رهگیری را فراموش کرده اید پس از ورود به سامانه دربخش گزارشها می توانید کد رهگیری خود را ملاحظه کنید، درصورت عدم مشاهده مجددا نسبت به ثبت وکالتنامه یا ثبت درخواست تایید مدرک مورد نظر اقدام نمایید.
  • در صورت عدم مشاهده ایمیل های ارسالی سامانه تاک در پوشه Inbox ایمیل خود، لطفا پوشه Spam را نیز بررسی نمایید.

روند کلی کار با سامانه تاک به صورت زیر می باشد:

  1. ثبت نام در سامانه تاک
  2. ورود به سامانه تاک
  3. بارگذاری مدارک و پرکردن فرم الکترونیکی مربوطه / درخواست وکالت نامه یا تصدیق امضاء
  4. دریافت کدرهگیری و چاپ آن
  5. مراجعه حضوری به نمایندگی تعیین شده با اصل مدارک مورد نیاز
  6. تایید مدرک / صدور وکالت نامه توسط نمایندگی