سامانه نشا سامانه ای برای دانشجویانی است که در خارج از ایران زندگی و تحصیل می کنند و از طریق این سامانه می توانند ارز دانشجویی تهیه کنند. آسمونی در این مقاله به معرفی سامانه نشا یا همان سامانه مشارکت دانشجو می پردازد و شرایط ثبت نام سامانه نشا را برای شما عزیزان شرح می دهد.

سامانه نشا چیست؟

این روزها گران شدن ارز بسیاری از خانواده‌هایی که دانشجویی خارج از کشور دارند را یاد مفهومی به نام ارز دانشجویی انداخته است. چیزی‌ که پیش از این حتی نام آن را نشنیده بودند، اما حالا بسیاری از خانواده‌ها برای تامین ارز مورد نیاز فرزندانشان سر و کارشان به ساختمان‌های وزارت‌ علوم افتاده است.

برای این منظور خانواده‌ها ابتدا در سامانه بسیار ساده و ابتدایی که برای این کار طراحی شده است ثبت‌نام می‌کنند و بعد باید حضوری به وزارت علوم مراجعه کنند که بعد آنجا به بانکی معرفی شوند و ارز دانشجویی تحویل بگیرند.

گفته می‌شود ۸۰ هزار دانشجوی ایرانی خارج از کشور درس می‌خوانند. حالا این دانشجوها منتظرند تا پدر ومادرهایشان برایشان ارز تهیه کنند. این رویداد بار دیگر به ما یادآوری می‌کند که با طرح‌های بسیار ساده می‌توان فرآیندها را تسهیل کرد. هنوز مرحله الکترونیکی یک مرحله نسبتا صوری است و هنوز هم حضور فیزیکی موثر و مفیدتر است.

نکته آخر اینکه سامانه‌ای که برای این منظور طراحی شده، نشا نام دارد که فقط با مرورگر فایر فاکس کار می‌کند.

شرایط ثبت نام در سامانه نشا

بسمه تعالی

دانش پژوهان و متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور به استحضار می رساند، که کلیه دانشجویانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل می باشند یا پذیرش برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اخذ نموده‌اند جهت استفاده از هرگونه خدمات دانشجویی و تسهیلات غیر ارزی این اداره کل موظفند در این سایت ثبت نام و شماره پرونده خود را جهت پیگیریهای بعدی به همراه نام کاربری و رمز عبور نزد خویش حفظ نمایند. متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور با هزینه شخصی در مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی می‌توانند با احراز شرایط مورد نیاز از تسهیلات غیر ارزی ذیل برخوردار شوند.

ماده یک : شرایط مورد نیاز

۱ داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاههای مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری .

تذکر : معافیت تحصیلی برای هر مقطع یکبار صادر می‌شود لذا متقاضیان می‌بایستی پذیرش در مقطع بالاتر از آخرین مدرک تحصیلی خود را اخذ نمایند.

۲ کسب حد نصاب یکی از آزمون‌های زبان خارجی مورد قبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

MSRT(MCHE)=40

TOLIMO=440

IELTS=5

TOEFL/PBT=440

TOEFL/IBT=45

۳ دارابودن اصل پذیرش قطعی ( غیر مشروط ) از دانشگاههای خارجی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

( ضمناً برای متقاضیان ادامه تحصیل در کشور‌آمریکا ، ارائه فرم I-20 الزامی است.)

تذکر : اسامی دانشگاههای خارجی مورد تأیید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در وبگاه اداره کل دانش آموختگان معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قابل دسترسی می‌باشد.

ماده دو : تسهیلات قابل ارائه

  1. پاسخ به درخواست های شما از طریق سامانه
  2. معرفی به سازمان وظیفه عمومی ناجا جهت اخذ معافیت تحصیلی برای طول مدت دوره با رعایت مقررات نظام وظیفه .
  3. به تعویق انداختن تعهدات مربوط به استفاده از تحصیل رایگان تا پایان دوره .
  4. اطلاع رسانی و ارائه خدمات مشاوره‌ای در خصوص وضعیت تحصیلی در دانشگاههای کشور‌های مختلف.

تبصره۱ : پرداخت کلیه هزینه‌های ریالی و ارزی مربوطه به عهده متقاضی است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هیچگونه تعهدی در این خصوص نخواهد داشت.

تبصره ۲: متقاضیان استفاده از بند یک تسهیلات مزبور باید معادل یکصد و پنجاه میلیون ریال تضمین معتبر به عنوان ضمانت در انجام خدمت وظیفه عمومی پس از پایان تحصیلات به عنوان ودیعه به نفع سازمان وظیفه عمومی بسپارند.

تبصره ۳: مدت استفاده از تسهیلات مزبور برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حداکثر ۳ سال و در مقطع دکتری حداکثر ۵ سال می باشد.

توجه : کلیه متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور و دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور جهت استفاده از هرگونه خدمات دانشجویی و تسهیلات غیر ارزی ملزم به ثبت نام در این سایت می باشند.

مدارک مورد نیاز

  1. تصویر اصل پذیرش از کشور محل تحصیل ( برای کشور آمریکا فرم I-20 الزامی است).
  2. تصویر نمره زبان
  3. تصویر گواهی فارغ‌التحصیلی ( نامه دانشگاه به سازمان وظیفه )
  4. تصویر شناسنامه
  5. تصویر کارت ملی
  6. کسانی که بعد از فرجه شش ماه فارغ‌التحصیلی مراجعه می‌کنند باید تصویر دفترچه اعزام به خدمت را نیز ارائه دهند.

کسانی که در حین خدمت می‌باشند می‌بایست نامه‌ای از یگان خدمتی خود اخذ و ضمیمه مدارک نمایند

تذکر: متقاضیان می‌بایست نسبت به ارسال تصویر مدارک مورد نیاز از طریق وبگاه در هنگام ثبت نام اقدام نمایند و در هنگام مراجعه به اداره کل بورس و اصل مدارک ارسال شده را به روئیت کارشناسان مربوطه برسانند .

اخذ معافیت تحصیلی برای کسانی که قبل از سن مشمولیت از کشور خارج و در حال حاضر مشغول به تحصیل اند.

شرایط درخواست کننده :

الف) معتبر بودن دانشگاه محل تحصیل

ب) نداشتن طول مدت تحصیل بیش از حد مجاز

تذکر: طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ۶ سال ، دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته ۳ سال، کارشناسی ارشد پیوسته ۸ سال و دکتری ۵ سال می باشد.

ج) فاصله دو مقطع تحصیلی بیش از یکسال نباشد.

د) خروج از کشور بطور قانونی انجام پذیرفته باشد.

مدارک مورد نیاز

  1. تصویر دیپلم و پیش دانشگاهی
  2. ریز‌نمرات دانشگاه
  3. گواهی اشتغال به تحصیل که به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد.
  4. تصویر تمام صفحات گذرنامه
  5. تصویر برگ اقامت دانشجویی
  6. تصویر شناسنامه و کارت ملی

تسهیلات غیر ارزی دانشجویی

شرایط استفاده از تسهیلات غیر ارزی دانشجویی

  1. تحصیل در دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری
  2. ارائه گواهی اشتغال به تحصیل جدید (به تاریخ روز) با تأیید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور .
  3. ارائه ریز نمرات سالهای گذشته.
  4. روشن بودن وضعیت نظام وظیفه

( داشتن کارت پایان خدمت – داشتن کارت معافیت دائم – داشتن معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور‌)

(ضمیمه نمودن کارت پایان خدمت؛ کارت معافیت دائم؛ نامه معافیت تحصیلی)

۵ ثبت نام در این سایت و ایجاد پروفایل.

موارد تسهیلات غیر ارزی دانشجوئی

۱ استفاده از تخفیف هواپیمایی در سال یکبار که توسط نمایندگی ‌های جمهوری اسلامی ایران در محل تحصیل قابل اقدام می‌باشد.

( فقط بر روی شبکه هواپیمائی IRANAIR )

۲ معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور.

تذکر : درسال دو نوبت می‌توانند از معافیت استفاده نمایند بشرط آنکه فاصله دو ورود به کشور بیش از سه ماه باشد.

۳ عدم پرداخت مبلغ صدور گذرنامه

لازم به ذکر است تسهیلات دانشجویی شامل همسر و فرزند دانشجو نیز می‌باشد.

۴ صدور گواهی اشتغال به تحصیل

مدارک مورد نیاز : گواهی اشتغال به تحصیل و ریز نمرات به تایید نمایندگی ایران در خارج از کشور

جهت صدور گواهی اشتغال به تحصیل برای اداره راهنمایی رانندگی حضور شخص به همراه گذرنامه و یک قطعه عکس الزامی است.

اعلام فراغت از تحصیل به سازمان وظیفه عمومی

مدارک مورد نیاز: گواهی ارزشیابی مدرک تحصیلی از اداره کل دانش اموختگان

تذکر: حضور مشمول به همراه گذرنامه الزامی است

۶ اعلام انصراف از تحصیل

مدارک مورد نیاز: نامه از دانشگاه محل تحصیل که اعلام انصراف دانشجو را تایید کرده باشد،حضور شخص دانشجو به همراه گذرنامه، درخواست اعلام انصراف از تحصیل به اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج

زمان و مکان مراجعه : متقاضیان در صورت کامل بودن مدارک و تأیید آن از سوی کارشناسان با در دست داشتن اصل مدارک ارسالی پس از ۷ روز کاری می توانند جهت دریافت نام اخذ معافیت تحصیلی یا سایر خدمات به سازمان امور دانشجویان – اداره اعزام با هزینه شخصی و اداره تسهیلات مراجعه نمایند.

تعهد متقاضی قبل از شروع ثبت نام

اینجانب متعهد می شوم که پس از اعزام به کشور محل تحصیل، هر شش ماه یکبار، نسبت به ارسال گواهی اشتغال به تحصیل تاییدشده نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج اقدام نمایم و در صورت عدم ارائه هیچ گونه ادعایی نسبت به ارائه خدمات از سوی آن اداره کل نخواهم داشت.

درصورت سوال یا مشکل در مراحل ثبت نام و یا بروز مشکل در سامانه، از طریق آدرس پست الکترونیک زیر با ما مکاتبه فرمایید.

nesha@saorg.ir